مالیات چیست به زبان ساده
فهرست مطالب

تعریف مالیات به زبان ساده

اگر بخواهیم بگوییم مالیات چیست به زبان ساده ، باید اشاره ای داشته باشیم به پرداخت هزینه از جانب مردم به دولت ! این هزینه یا مبلغ تحت عناوین مختلف از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت می شود. به طور کلی مالیات در دو نوع مستقیم و غیرمستقیم طبقه بندی می شود که هر کدام از آن ها تعاریف ویژه ای دارند. در این مطلب به جوانب مختلف این موضوع خواهیم پرداخت.

مالیات چیست؟

مالیات چیست به زبان ساده باید ذکر کنیم که مالیات عبارت است از هزینه ای که به صورت سالیانه یا ماهانه توسط مردم به دولت پرداخت می‌شود . به زبان ساده تر مالیات پولی است که افراد یک کشور برای استفاده از خدمات مختلف بابت دارایی های خود باید به دولت بپردازند. این قانون در تمام کشورها وجود دارد و مختص به کشور ما نیست. اگر شما یک مودی هستید پیشنهاد می کنیم با انواع مالیات آشنا شوید و شناخت کافی از جرائم مالیاتی از جمله فرار مالیاتی بدست آورید. زیرا گاهی اوقات بروز یک اشتباه به طور سهوی باعث می شود که سازمان امور مالیاتی شما را جریمه کند.

مالیات به زبان ساده

جریمه ها صرفا مادی نیست. بلکه ممنوع الخروج شدن بدهکاران مالیاتی، عدم بهره مندی از معافیت های مالیاتی و … شامل این جریمه ها می شود. اگر نمی دانید که منظور از معافیت مالیاتی چیست باید بگوییم که برخی از کالاها و خدمات از نرخ صفر مالیاتی برخوردار هستند و نیازی نیست که بخشی از درآمد یا سود خود را به دولت بپردازند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مطالب مربوطه در همین وب سایت مراجعه کنید.

چرا افراد یک کشور موظف به پرداخت مالیات هستند؟

از نظر شما مودیان مالیاتی کیست و چرا باید مالیات بدهیم ؟ افراد یک جامعه در قبال خدماتی که دولت ارائه میدهد از جمله (مکان های تفریحی ، پارکینگ و۰۰۰)موظف هستند مبالغی از این هزینه ها را پرداخت کنند ، دولت این هزینه ها را از ذخایر و منابع کشور می پردازد ، اگر مردم با دولت همکاری نکنند رفته رفته ذخایر و منابع کشور به اتمام می‌رسد و دولت برای پرداخت این هزینه ها به مشکل بر میخورد ، مردم می‌توانند با پرداخت مالیات به آبادانی کشور به دولت کمک کنند. اما پرداخت مالیات شرکت و مجموعه ها کار آسانی نیست و یک اشتباه و یا دیرکرد ممکن است جرائم مالیاتی سنگینی را به همراه داشته باشد. به همین خاطر برای پیشگیری از این مشکلات پیشنهاد می کنیم از خدمات مالی و مالیاتی شرکت های حسابداری مانند نامدارگروپ کمک بگیرید.

ارائه خدمات مالیاتی توسط تیم نامدارگروپ

هر شهروند چه مقدار از درآمد خود را به عنوان مالیات موظف است به دولت پرداخت کند؟

اکنون که به خوبی می دانیم مالیات چیست به زبان ساده ، باید بگوییم افراد به میزان درآمدی که دارند مشمول پرداخت مالیات بیشتری نسبت به سایر افراد هستند، به عبارتی دیگر پرداخت مالیات رابطه مستقیم با میزان درآمد شخص دارد ،در نتیجه افرادی که نسبت به سایر افراد جامعه از وضع مالی بهتری بهره مند هستند باید بیشتر به دولت برای بهتر شدن رفاه کشور کمک کنند در واقع پرداخت مالیات به بالا رفتن سطح رفاه کشور کمک میکند که این کار جز با کمک مردم جامعه امکان پذیر نیست.

توجه داشته باشید که افرادی حقیقی و حقوقی هر کدام به روش های مختلفی این مالیات را می پردازند. معمولا این افراد از تجهیزاتی مانند کارتخوان نیز برخوردار هستند. نحوه محاسبه مالیات کارتخوان جزو مواردی است که پیشنهاد می کنیم مودیان نسبت به آن اطلاعات مختصری کسب کنند.

اگر شما یک شرکت اقتصادی هستید اما اکنون غیرفعال می باشید باید همانند سایر شرکت های فعال، در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنید. مالیات شرکت های غیرفعال ، با نرخ صفر در نظر گرفته می شود. اما این موضوع نباید منجر به عدم ارسال اظهارنامه شود. یعنی شما باید اظهارنامه مالیاتی را در تاریخ معین به طور سفید، به سازمان ارسال کنید.

مالیات چیست به زبان ساده

نکته دیگری که حائز اهمیت می باشد این است که اگر شما یک شخص حقیقی یا حقوقی هستید و به هر دلیلی، شغل خود را تغییر داده اید باید آن را به اطلاع سازمان امور مالیاتی برسانید. تغییر شغل در سامانه سازمان مالیاتی امکان پذیر می باشد. علاوه بر آن تمام مودیان باید دارای کد اقتصادی باشند. اما منظور از کد اقتصادی چیست ؟ این کد نوعی شناسه است که برای هر مودی به طور منحصر به فرد صادر می شود.

معرفی انواع مالیات

مالیات به دو دسته تقسیم می شود که هر این دو دسته خود نیز شامل زیر مجموعه های میشوند:

  • مالیات مستقیم
  • مالیات غیر مستقیم

مالیات مستقیم چیست ؟

مالیات چیست به زبان ساده ، مالیات مستقیم عبارت است از مالیاتی که خود شخص بدون هیچ واسطه ای به دولت پرداخت میکند را مالیات مستقیم می گویند، که شخص میتواند مالیات خود را به صورت ماهانه و یا سالانه پرداخت کند ،در بعضی مواقع افراد مالیات چندین سال را به صورت یکجا پرداخت می کنند که این کار باعث میشود هزینه مالیات بسیار بالا رود پیشنهاد میشود افراد به صورت ماهانه و حداقل سالانه پرداخت کنند.

اگر این سوال در ذهن شما وجود دارد که چگونه مالیات کمتری بدهیم ؟ پیشنهاد می کنیم با افراد خبره در این زمینه مشورت کنید. این افراد می توانند به عنوان مشاور در شرکت خدمات حسابداری مشغول به فعالیت باشند. آن ها به خوبی می توانند شما را در راستای بهره مندی از معافیت های مالیاتی، کاهش نرخ مالیات، مرور زمان مالیاتی و …. راهنمایی کنند.

این افراد در سایر زمینه ها از جمله احکام مالیاتی برگ تشخیص مالیات ، قرائن و ضرایب مالیاتی، مالیات گردش حساب و … نیز اشراف کاملی دارند. منظور از برگ تشخیص این است که مودی بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی، مالیات او محاسبه شده و برگ تشخیص صادر می شود. مودی در یک بازه زمانی معین، می تواند نسبت به مبلغ مالیات اعتراض کند. بعد از آن بازه زمانی، برگ قطعی صادر می شود و مودی موظف به پرداخت مبلغ خواهد بود. اگر امکان تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مودی وجود نداشته باشد می تواند از شرکت های معتمد مالیاتی کمک بگیرد. در مطالب قبل به معرفی این شرکت ها پرداختیم.

مالیات غیر مستقیم چیست؟

پرداخت مالیات به شیوه های مختلفی امکان پذیر است که یکی از این روش ها پرداخت غیر مستقیم ، به عبارت ساده تر میتوان گفت یک واسطه مثل یک نهاد ، سازمان یا اداره این مسئولیت را به عهده میگیرد ،شما میتوانید با کمک گروه مالی مالیاتی نامدار مالیات خود را به صورت غیر مستقیم پرداخت کنید.

انواع مالیات مستقیم

مالیات مستقیم خود به دو دسته تقسیم می شود:

  • مالیات بر درآمد
  • مالیات بر دارایی

مالیات بر درآمد به چه مالیاتی گفته میشود؟

مالیات چیست به زبان ساده و منظور از مالیات بر درآمد چه می باشد؟ مالیات بر درآمد مالیاتی است که دولت برای همه افراد ، نهاد ها و … که در آمدی داشته باشند وضع کرده. به عبارتی افراد هر درآمدی داشته باشند باید مالیات بر درآمد را به دولت بپردازند.

مالیات بر دارایی به چه مالیاتی گفته می شود؟

مالیات بر دارایی عبارت است از مالیاتی که طبق املاک و دارایی فرد مشخص میشود به عبارتی ملک یا دارایی که از قبل به فرد اختصاص یافته است .

انواع مالیات غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم نیز مانند مالیات مستقیم شامل انواع مختلفی است. از جمله :

  • مالیات بر واردات
  • مالیات بر فروش کالا و خدمات مربوط به آن
  • مالیات بر ارزش افزوده

‎مالیات بر واردات

صادرات و واردات بخش هایی هستند که در مالیات از اهمیت بالایی برخوردارند .دولت برای تامین بخشی از هزینه های خود واردات به کشور را شامل مالیات کرده است .واردات به معنای ورود کالاهایی که در کشور تولید نمی‌شوند یا تولید آنها نیاز به هزینه گزاف است که صرفه اقتصادی ندارد گفته میشود .یکی از دلایلی که دولت واردات به کشور را مشمول مالیات کرده است حمایت از تولید داخلی می باشد .حال سوال اصلی این است که دولت چگونه مالیات بر واردات را دریافت می‌کند ؟ دولت از طریق هزینه حمل و نقل کالاهای وارداتی و حق بیمه و حق گمرک مالیات خود را دریافت می‌کند .

مالیات چیست

مالیات فروش

برخی کالاها از قبیل کالاهای خرده فروشی که کالا مستقیما به دست مصرف کننده میرسد ، شامل مالیات فروش می شوند. مالیات فروش به این صورت است که خریدار مالیاتی را بابت خرید کالایی پرداخت می کند. به عبارت دیگر ، فروشنده اجازه دارد مالیاتی را که باید پرداخت نماید را از مصرف کننده دریافت نماید . مبلغ این مالیات باید به طور کامل به اطلاع مصرف کننده برسد و به صورت جدا از مبلغ خود کالا محاسبه گردد. مصرف کننده نهایی در قوانین مالیاتی باید درصدی را به عنوان مالیات بپردازد. این مالیات ارزش افزوده نامیده می شود که به طور عمومی ۹% است. اما برای برخی از کالاها و خدمات، بیشتر یا کمتر از این نرخ می باشد.

مالیات بر ارزش افزوده

ارزش افزوده در معنای لغوی خود یعنی هر کالایی که تولید می شود در هر مرحله از تولید خود ، ارزش کالا افزایش می یابد و ارزش پولی آن نیز افزایش خواهد یافت. مالیات چیست به زبان ساده مالیات بر ارزش افزوده نیز عبارت است از مالیاتی که برای تفاوت ارزش مالی بین کالای ارائه شده و کالای خریداری شده در نظر گرفته شده است. گروه مالی و مالیاتی نامدار تمام امور مرتبط با مالیات شما را به صورت تخصصی به عهده میگیرد. دیگر نیازی نیست که از مفاهیم پیچیده مالیاتی سر در بیاورید. از صفر تا صد کار های مالی و مالیاتی خود را به متخصصان حرفه ای گروه نامدار بسپارید .

مفتخریم که در زمینه مالیاتی کتب متعددی را منتشر نموده ایم و توانسته ایم اطلاعات مفیدی در زمینه تخصصی خود به دوستان عزیزمان منتقل کنیم.

ارائه انواع خدمات مالیاتی توسط تیم نامدارگروپ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *