دادرسی مالیاتی
فهرست مطالب

مراحل اعتراض به برگ تشخیص (دادرسی مالیاتی) به زبان ساده

اگر با نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات آشنا نیستید این مطلب می تواند حاوی نکات مفیدی برای شما باشد. طبق قانون مالیات های مستقیم تمام اشخاص حقوقی باید به مدت ۴ ماه بعد از اتمام سال مالی و اشخاص حقیقی تا انتهای خرداد ماه هر سال اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود کنند. سازمان امور مالیاتی نیز بعد از بررسی های لازم، برگ تشخیص مالیات را به مودی ابلاغ می کند. برخی از مودیان نسبت به برگ تشخیص مالیات اعتراض دارند و میزان مالیات متعلقه را زیاد می دانند. در ادامه به شما کمک می کنیم تا اعتراض خود را در این خصوص ثبت کنید.

اعتراض به مالیات

برگ تشخیص مالیات چیست؟

قبل از آنکه نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات را توضیح دهیم باید بگوییم که منظور از برگ تشخیص مالیات چیست؟ این برگ یکی از اوراق رسمی مالیاتی محسوب می شود که در آن مبلغ مالیات محاسبه شده مودیان طبق اظهارنامه ارسالی، درج شده است. هنگامی که مودیان اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال می کنند، سازمان طی ۱ سال موظف است آن را بررسی کند و به مدت ۳ ماه بعد از پایان مهلت مقرر، برگ تشخیص مالیات را برای مودیان صادر کند.

برگ تشخیص برای انواع مالیات از جمله حقوق و دستمزد، عملکرد، تکلیفی و … به طور جداگانه و مجزا صادر می شود. لازم به ذکر است که این برگ، به نام برگ ارزیابی عمومی مالیاتی نیز شناخته می شود. اگر سازمان امور مالیاتی در مهلت مقرر، اسناد، مدارک و دفاتر قانونی مودی را مورد رسیدگی قرار نداد و یا به هر دلیلی برگ تشخیص مالیات را به او ابلاغ نکرد، اظهارنامه مودی قطعی تلقی می شود.

برگ تشخیص مالیات

نحوه دریافت برگ تشخیص مالیات

دریافت برگ تشخیص مالیات به طور حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است. اما توصیه می کنیم به منظور سرعت و سهولت در انجام کار و کاهش ترافیک شهری، این امور را به طور آنلاین و اینترنتی انجام دهید. بهتر است که به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه کنید و بعد از وارد کردن کدملی، کلمه عبور و عبارت امنیتی، مراحل زیر را طی کنید:

  • بعد از وارد کردن کدملی، رمز عبور و عبارت امنیتی، رمز یکبار مصرف ۶ رقمی برای شما ارسال می شود که باید آن را در کادر مربوطه وارد کنید.
  • بعد از ورود به سامانه از منوی سمت راست گزینه ” کارتابل ابلاغ الکترونیک” را انتخاب کنید.
  • به منظور دریافت مشاهده برگ ارزیابی عمومی مالیاتی گزینه ” نمایش برگ ابلاغ” را انتخاب کنید.

برخی از مودیان بعد از دریافت برگ تشخیص مالیات نسبت به آن اعتراض دارند. نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات از طریق همین سامانه قابل بررسی می باشد.

انواع خدمات حسابداری توسط تیم متخصص

مهلت و نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات

طبق ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم، اگر مودی نسبت به برگ تشخیص مالیات ابلاغی اعتراض دارد به مدت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ، مهلت دارد که به طور شخصی یا توسط وکیل تام الاختیار به اداره امور مالیاتی مراجعه کند و با ارائه اسناد و مدارک، درخواست تقاضای رسیدگی مجدد کند. علاوه بر مراجعه حضوری، می توانید مراحل فوق را به طور اینترنتی و آنلاین نیز انجام دهید:

  • به نشانی tax.gov.ir مراجعه کنید.
  • کدملی و رمز عبور را وارد کرده و وارد کارتابل شخصی خود شوید.
  • از منوی سمت راست صفحه گزینه ” درخواست ها” را انتخاب کرده و بر روی آن کلیک کنید.
  • در مرحله بعد باز هم از منوی سمت راست صفحه گزینه ” ثبت اعتراض و شکایات” را کلیک کنید.
  • بعد از کلیک بر روی گزینه مذکور صفحه جدیدی برای شما باز می شود که در آن می توانید لیست پرونده های مالیاتی خود را مشاهده کنید. پرونده مالیاتی موردنظر را انتخاب کنید.
  • گزینه ” اعتراض به ممیز کل” را انتخاب کنید.
  • شماره برگ تشخیص مالیات مورنظر را در کادر مربوطه وارد کنید و سپس اطلاعات لازم از جمله تاریخ ابلاغ، تاریخ صدور برگه و … را ثبت کنید.

سازمان امور مالیاتی

روند بررسی اعتراض ها

تا اینجای مطلب با نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات آشنا شدیم. اکنون این سوال مطرح می شود که روند بررسی اعتراض ها چگونه است؟ آیا اعتراض مودیان جواب داده می شود؟ طبق ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم مسئول مربوطه مکلف است که ظرف مدت ۳۰ روز اعتراض را بررسی کرده و به آن رسیدگی کند. اگر مسئول مربوطه اسناد و دلایل ارائه شده توسط مودی را کافی دانست، برگ تشخیص مالیات را رد می کند و آن را به اطلاع مودی خواهد رساند

اما اگر مسئول مربوطه اسناد و دلایل ارائه شده توسط مودی را کافی ندانست پرونده را برای بررسی بیشتر به هیات حل اختلاف می فرستد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید که اگر یک مودی به برگ تشخیص مالیات اعتراض داشته باشد تنها ۳۰ روز مهلت دارد تا اعتراض خود را ثبت کند .در غیر این صورت امکان تغییر مالیات محاسبه شده در برگ تشخیص قطعی وجود ندارد و مودی موظف به پرداخت آن است.

مهلت پرداخت برگ تشخیص مالیات

برخی از مودیان بعد از آشنایی با نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیات ، اعتراض خود را ثبت می کنند و برخی دیگر مالیات متعلقه را منصفانه می دانند و اقدام به پرداخت آن می کنند. مهلت پرداخت برگ تشخیص قطعی ۳۰ روز بعداز ابلاغ آن می باشد. به منظور جلوگیری از سوءتفاهم های احتمالی، بهتر است که مودیان در صورت قبول برگ تشخیص مالیاتی، این موضوع را به طور کتبی به سازمان اطلاع دهند.

دو روش برای پرداخت مالیات مودیان وجود دارد. آن ها می توانند به طور حضوری به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند و مبلغ مالیات را از طریق دستگاه pos نصب شده در آن سازمان پرداخت کنند. همچنین می توانند از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان، پرداخت آنلاین را انجام دهند.

روش بررسی اعتراض به برگ تشخیص مالیات

اگر مودی به برگ تشخیص صادره معترض باشد، اعتراض وی به صورت های زیر بررسی می گردد:

۱- ابتدا اعتراض به رییس امور مالیاتی (ممیز کل) ارجاع می شود. اگر ممیز کل تشخیص دهد که اعتراض مودی قابل رسیدگی است در پشت برگ تشخیص نظر خود را منعکس می کند و برگ قطعی صادر می شود.

۲- اگر ممیز کل مدارک و دلایل را کافی نداند پرونده به دبیرخانه هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی ارجاع می شود.

۳- اگر هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی رای خود را صادر کند و مودی نسبت به رای صادره معترض باشد، پرونده به هیات حل اختلاف تجدیدنظر مالیاتی ارجاع می شود. مهلت ارائه اعتراض مودی نسبت به رای هیات بدوی ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ است.

۴- اگر هیات تجدیدنظر رای خود را صادر کند و مودی معترض باشد پرونده به شورای عالی مالیاتی ارجاع می شود(دقت کنید در مالیات بر ارزش افزوده مرحله شورای عالی مالیاتی وجود ندارد).

۵- اگر مودی به رای شورای عالی مالیاتی معترض باشد و یا قابل رسیدگی در این شورا و یا مرجع دیگری نباشد پرونده به هیات ۳ نفره موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم ارجاع می شود.(اعضای هیات ۳ نفره توسط وزیر اقتصاد انتخاب می شود).

۶-و در نهایت اگر مودی به رای صادره توسط هیات ۳ نفره معترض باشد پرونده و شکایت به دیوان عدالت اداری ارجاع می شود.

نکات مهم:

*- اگر مودی برگ تشخیص صادره را قبول کند برگ قطعی صادر می شود.

*- در هریک از مراحل فوق اگر مودی رای صادره را قبول کند، برگ قطعی صادر می شود.

*- در مرحله اعتراض به هیات تجدیدنظر مالیاتی مودی باید مالیات مورد قبول خود را پرداخت کند.

*- حداکثر مهلت اعتراض مودی نسبت به رای هیات بدوی ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ است.

*- حداکثر مهلت اعتراض مودی نسبت به برگ تشخیص صادره ۳۰ و ارجاع آن به ممیز کل یا هیات بدوی روز از تاریخ ابلاغ است.

*- مراحل دادرسی برای هریک از برگ تشخیص صادره مانند برگ تشخیص حقوق، عملکرد و مانند آن قابل اعمال است.

* اگر در هریک از مراحل فوق، مودی انصراف خود را اعلام کند عدم بررسی پرونده اعلام و برگ قطعی صادر می شود.

خلاصه

در دادرسی مالیاتی (اعتراض مالیاتی مودی) ۵ مرحله وجود دارد:

۱- رییس امور مالیاتی (ممیز کل) یا هر مقام مجاز دیگر.

۲- هیات حل اختلاف (بدوی، تجدید نظر).

۳- شورای عالی مالیاتی(دقت کنید در نظام مالیات بر ارزش افزوده مرحله شورای عالی مالیاتی وجود ندارد).

۴- هیات سه نفره موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم

۵- دیوان عدالت اداری

۵/۵ - (۴ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *