تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده
فهرست مطالب

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده

مهم ترین تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده در زمان پرداخت، نوع محاسبه، تعداد دوره های مالیاتی، ارائه اظهارنامه و … می باشد. در این مطلب ابتدا با هر کدام از مالیات های مذکور آشنا می شویم و سپس به بررسی تفاوت های آن ها می پردازیم. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند باید با تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده آشنا باشند.

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

قبل از آنکه به تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده بپردازیم باید هر کدام از آن ها را تعریف کنیم. بسیاری از افراد تصور می کنند که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده صرفا بر عهده خریداران محصولات و خدمات است. در حالی که فروشندگان نیز موظف هستند این مالیات را بپردازند.
مالیات بر ارزش افزوده در مراحل مختلف تولید کالا یا ارائه خدمات اعمال می شود. هر کدام از واحدهای تولیدی و اقتصادی در هر مرحله از زنجیره تولید، مبلغی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده در نظر می گیرند و در نهایت مبلغ آن را به دولت می پردازند. تعیین مبلغ مالیات در هر مرحله منجر به جمع آوری منابع مالی برای دولت می شود و در نهایت بعد از ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و پرداخت مبلغ آن، صرف خدمات عمومی و تعادل بودجه خواهد شد.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

محاسبه این مالیات ارتباط مستقیمی با چرخه تولید یک محصول دارد. به این معنا که هر چقدر چرخه تولید طولانی تر باشد، ارزش افزوده بیشتری شامل آن خواهد شد و در نتیجه شاهد افزایش قیمت نهایی محصول می باشیم. برای آنکه با نحوه محاسبه این مالیات آشنا شوید یک مثال ساده برای شما می زنیم:
تصور کنید که شرکت در دوره چندماه، مبلغ N تومان را به منظور خرید مواد و کالا از تامین کننده پرداخت کرده است. این مبلغ شامل مالیات بر ارزش افزوده از تامین کننده می باشد و ۹% به مبلغ خرید اضافه می شود. اگر این شرکت محصول خود را به قیمت X تومان به مشتری بفروشد این مبلغ نیز شامل مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد که ۹% به قیمت فروش محصول اضافه می کند. بعد از گذشت یک بازه زمانی مشخص، شرکت اقدام به محاسبه مالیات بر ارزش افزوده دریافتی از مشتریان و پرداختی به تامین کننده می کند. اگر میزان دریافتی از مشتری بیشتر از میزان پرداختی به تامین کننده بود ، مابه التفاوت آن باید به دولت پرداخته شود.

انواع خدمات مالیاتی توسط تیم متخصص

انواع مالیات بر ارزش افزوده

  • مالیات بر ارزش افزوده تولیدی: این مالیات برای کالاهای سرمایه ای و مصرفی اعمال می شود و به طور مستقیم به هر مرحله از زنجیره تولید افزوده خواهد شد. این مبلغ فاقد اعتبار مالیاتی برای بنگاه های اقتصادی می باشد.
  • مالیات بر ارزش افزوده درآمدی: این مبلغ بعد از کسر هزینه های جانبی تولید و استهلاک محاسبه می شود. در واقع مالیات بر ارزش افزوده درآمدی بر فروش خالص کالاها اعمال می شود و محاسبه آن بعد از درآمد حاصل از فروش کالاها می باشد.
  • مالیات بر ارزش افزوده مصرفی: این مالیات بر خدمات و کالاهای مصرفی اعمال می شود. کلیه مخارج ناخالص حذف شده و صرفا بر مصرف نهایی محاسبه خواهد شد.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

مالیات عملکرد چیست؟

برای درک تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده باید به سراغ تعریف مالیات عملکرد برویم. تمام کسب و کارها در طول سال های فعالیت خود با هزینه های متعددی مواجه می شوند که شامل استهلاک، تبلیغات، پذیرایی و … می باشد. اگر تمام هزینه های مذکور از درآمد حاصل از فروش کسر شود، سود باقی می ماند. این سود به نام سود قبل از مالیات شناخته می شود. مالیات عملکرد به معنای پرداخت مالیات بر اساس همین سود می باشد. شرکت ها وظیفه دارند که درصدی از سود را تحت این عنوان به دولت بپردازند.

برخی از شرکت ها محاسبه مالیات عملکرد را بر اساس تقسیمات زمانی مختلف انجام می دهند. به طور مثال برخی از آن ها بر اساس تقویم میلادی کار می کنند و باید اظهارنامه مالیاتی خود را حداکثر ۴ ماه بعد از انتهای سال مالی به مراجع مربوطه از جمله سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند و مالیات عملکرد خود را بپردازند. اما شرکت هایی که بر اساس تقویم شمسی کار می کنند حداکثر تا انتهای تیرماه سال بعد باید اظهارنامه را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

نحوه محاسبه مالیات عملکرد چگونه است؟

شرکت ها بعد از تجمع هزینه و درآمد، سود قبل از مالیات را محاسبه می کنند. سود تفاوت میان هزینه کل و درآمد کل می باشد. درصدی که برای این مالیات درنظر گرفته می شود بر اساس قوانین مالیاتی کشور است و به شرح زیر می باشد:

  • ۰ الی ۵۰ میلیون تومان : ۱۵%
  • ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان : ۲۰%
  • ۱۰۰ الی ۲۵۰ میلیون تومان: ۲۵%
  • ۲۵۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان: ۳۰%
  • بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان: ۳۵%

سود قبل از مالیات شرکت را با درصدهای مندرج در بخش فوق ضرب کنید تا مبلغ مالیات عملکرد بدست آید. دریافت این مالیات از سوی دولت کمک می کند تا منابع مالی لازم برای هزینه ها و خدمات عمومی تامین شود.  

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده

 

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟

زمان پرداخت

مالیات عملکرد بر مبنای سود حاصل از کسب و کار در طول سال مالی می باشد. اما مالیات بر ارزش افزوده در هر مرحله از تولید و توزیع اعمال می شود و بر مبنای مابه التفاوت قیمت خرید و فروش کالا و خدمات است.

دسته بندی

مالیات عملکرد جزو مالیات های مستقیم محسوب می شود. به این معنا که به طور مستقیم از سود کسر می شود. اما مالیات بر ارزش افزوده جزو مالیات های غیرمستقیم است که در هر مرحله از تولید و توزیع کالا به قیمت نهایی آن اضافه می شود.

نحوه محاسبه

همان طور که در خصوص تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده صحبت کردیم به خوبی متوجه شدید که نحوه محاسبه هر کدام با دیگری متفاوت است. محاسبه مالیات عملکرد از سود خالص می باشد اما مالیات بر ارزش افزوده مابه التفاوت قیمت خرید و فروش کالا و خدمات است.

نرخ مالیات

نرخ مالیات عملکرد نسبت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده بیشتر است و این میزان برای اشخاص حقوقی بیشتر از اشخاص حقیقی می باشد.

تعداد دوره‌های مالیاتی

دوره های مالیات بر ارزش افزوده طولانی تر از دوره مالیات عملکرد است و زمان ارائه اظهارنامه آن ها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد.

ارتباط با سازمان مالیاتی

سازمانی مالیات بر ارزش افزوده مستقل از سازمان امور مالیاتی عمل می کند. اما به طور کلی هم راستا با یکدیگر هستند. بر همین اساس فرآیندها و قوانین هر کدام با دیگری متفاوت است.

تشخیص نوع مالیات

دیگر تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده در نحوه تشخیص آن ها می باشد. روش تشخیص آن ها نیازمند دقت و تخصص زیاد می باشد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که برای درک بهتر تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده باید به ماهیت و ویژگی های هر کدام توجه کنیم. محاسبه صحیح هر کدام از آن ها اهمیت زیادی دارد و بروز اشتباه در پروسه آن، می تواند منجر به اعمال جریمه از سوی سازمان مربوطه شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *