مالیات بر درآمد املاک
فهرست مطالب

مالیات بر درآمد املاک چیست؟

مالیات بر درآمد املاک از انواع مالیات های مستقیم می باشد که بر درآمد حاصل از املاک تجاری و مسکونی متمرکز است و نقش مهمی بر اقتصاد و زندگی اجتماعی افراد دارد. همان طور که افراد املاک خود را به منظور کسب درآمد اجاره می دهند، دولت تلاش می کند تا با روش های منصفانه از جمله دریافت مالیات، از این منابع بهره برداری مالی کند. در این مطلب خواهیم گفت که منظور از مالیات بر درآمد اجاره ملک چیست و چند نوع دارد؟

مالیات بر درآمد املاک

مالیاتی که توسط دولت اخذ می شود شامل دو نوع مستقیم و غیرمستقیم است. مالیات بر درآمد املاک جزو مالیات های مستقیم می باشد و از شهروندانی دریافت می شود که املاک خود برای کسب سود و درآمد اجاره می دهند. اگر فردی ملک تجاری یا مسکونی خود را اجاره داد بر طبق قانون موظف است درصدی از مبلغ اجاره را به عنوان مالیات به دولت بپردازد. مالیات بر درآمد به چند نوع مختلف تقسیم می شود که یکی از آن ها مالیات بر درآمد املاک است و خود نیز دارای چند نوع می باشد.

اگر موجران املاک خود را اجاره دادند اما مالیات آن را نپرداختند ممکن است جریمه هایی برای آن ها درنظر گرفته شود. ماده ۵۲ الی ۸۰ قانون مالیات های مستقیم، به این موضوع اشاره دارد و در آن تمام ضوابط، قوانین، نحوه محاسبه و پرداخت مالیات ذکر شده است. قطعا قوانینی که در این راستا تصویب شده به منظور عدالت بخشی و بهبود فرآیند اخذ مالیات می باشد. برای پرداخت این مالیات ها می توانید از خدمات مالی و مالیاتی شرکت های معتبر کمک بگیرید.

انواع مالیات بر درآمد املاک

مالیات بر درآمد اجاره

بدون شک، کرایه یا اجاره بها یکی از بهترین روش های کسب درآمد برای مالکین واحدهای تجاری و مسکونی به شمار می آید. از نظر قانون، درآمدی که از این طریق کسب می شود شامل مالیات است. در ماده ۵۲ قانون مالیات های مستقیم آمده که درآمد اجاره بعد از کسر معافیت های مقرر، مشمول مالیات می شود. این نوع از مالیات برای تمام اجاره دهندگان و انواع ملک درنظر گرفته می شود و فرقی نمی کند که صاحب ملک، فرد حقیقی است یا حقوقی !

مالیات بر درآمد املاک چیست

مالیات نقل و انتقال ملک

هنگامی که شخص حقیقی یا حقوقی بخواهد ملک خود را به شخص دیگری واگذار کند و آن را بفروشد باید مالیات بپردازد. نرخ مالیات نقل و انتقال املاک بر اساس قانون تعیین می شود و معافیت های آن نیز از قبل مشخص است. کمیسیونی تحت عنوان ” تقویم املاک ” وظیفه تعیین ارزش ملک و محاسبه مالیات آن را بر عهده دارد.

مالیات بر درآمد سرقفلی

قانون سرقفلی در سال های اخیر تغییراتی داشته است. منظور از سرقفلی حق استفاده از ملک تجاری به مستاجر است و این حق می تواند به فرد دیگری واگذار شود. در قانون جدید واگذاری سرقفلی همراه با نقل و انتقال ملک شامل مالیات سرقفلی می شود.

مالیات بر درآمد ساخت‌ و ساز

طبق قانون، سازندگان ملک موظف هستند مالیات را بر اساس سود حاصله از فروش اولین واحد مسکونی پرداخت کنند. نرخ مالیات معمولا ۱۵ الی ۲۵ درصد است و تغییر آن بر اساس میزان سود سازندگان می باشد. اگر پروانه ساختمان ملک بعد از ۱۳۹۵ صادر شده باشد تمام سازندگان موظف هستند که مالیات مربوط به ساخت و ساز را پرداخت کنند. اما اگر پروانه ساختمان قبل از تاریخ مذکور باشد سازنده معاف از مالیات خواهد بود.

مالیات بر درآمد خانه‌ خالی

مالیات بر درآمد خانه های خالی نوعی مالیات بر درآمد املاک محسوب می شود که مهم ترین هدف از اجرای این سیاست، تحریک مالکان به اجاره دادن خانه های خود می باشد. توجه داشته باشید که هر خانه خالی شامل این قانون نمی شود بلکه باید دارای شرایط زیر باشد:

  •       خانه خالی باید در شهری با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت قرار گرفته باشد.
  •       خانه نباید محلی برای سکونت مالک آن باشد.
  •       خانه های خالی که حداقل ۱ سال از صدور گواهی پایان کار آن ها گذشته باشد.
  •       از تاریخ ثبت سند خرید آن باید حداقل ۴ ماه گذشته باشد.
  •       حداقل به مدت ۴ ماه از خالی بودن خانه گذشته باشد.
  •       خانه نباید در سامانه معاملات املاک وزارت راه و شهرسازی به منظور فروش ثبت شده باشد.
  •       خانه مورد نظر نباید جزو املاک وقفی باشد.

اگر خانه ای دارای شرایط زیر باشد و مالک او مالیات بر درآمد خانه خالی را پرداخت نکند قطعا جریمه های نقدی برای او در نظر گرفته می شود و در صورتی که جریمه را پرداخت نکند احتمال توقیف خانه توسط نهادهای مالیاتی وجود خواهد داشت.   

مالیات بر درآمد املاک

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد املاک

برای محاسبه این مالیات باید ابتدا کل مبلغ اجاره ( نقدی یا غیرنقدی ) را محاسبه کنیم. سپس به میزان ۲۵% از آن کسر می کنیم ( بابت هزینه استهلاک و تعهدات مالک) . اکنون ۷۵% باقی مانده به منظور محاسبه میزان مالیات موردنظر بررسی خواهد شد.

توجه داشته باشید که تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که باید مالیات بر درآمد املاک و مستغلات را بپردازند باید اقدام به پر کردن و ارائه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کنند. در صورتی که با این روند آشنا نیستید می توانید از شرکت خدمات حسابداری کمک بگیرید. شرکت های حسابداری در زمینه مشاوره و خدمات مالی و مالیاتی می توانند به شما کمک کنند.

انجام تمامی خدمات مالی و مالیاتی توسط تیم نامدارگروپ

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *