وظایف حسابدار مالیاتی
فهرست مطالب

وظایف حسابدار مالیاتی چیست؟

مهم ترین وظایف حسابدار مالیاتی شامل تنظیم اظهارنامه های مالیاتی، تهیه گزارش های فصلی، رسیدگی به پرونده های دادرسی، پیگیری مشکلات مالیاتی و … می باشد. در سال های اخیر که قوانین سفت و سختی در زمینه مالیات وضع شده، ضرورت استخدام حسابدار در سازمان ها احساس می شود. زیرا بروز کوچکترین اشتباه، باعث مشکلات عدیده ای از جمله جریمه های سنگین مالیاتی خواهد شد. در این مطلب علاوه بر پرداختن به وظایف حسابدار مالیاتی به سایر جوانب این موضوع نیز اشاره خواهد شد.

حسابدار مالیاتی کیست؟

قبل از آنکه وظایف حسابدار مالیاتی را شرح دهیم باید بگوییم که او کیست؟ بدیهی است که تمام مشاغل باید درصدی از درآمد خود را به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور بپردازند. بر همین اساس از وظایف حسابداری این است که اطلاعات مورد نیاز را از صورت های مالی جمع آوری کرده و بر این مبنا، اقدام به تکمیل اظهارنامه، محاسبه مبلغ مالیات و … کند. در واقع می توان گفت که حسابدار مالیاتی فردی است که صرفا به مسائل مالیاتی سازمان رسیدگی می کند و این رشته جزو زیر شاخه های تخصصی در علم حسابداری به شمار می رود.

وظایف حسابداری مالیاتی

اگر یک شرکت به هر دلیلی از جمله کمبود فضا، کمبود منابع و … نتواند از حضور حسابدار در مجموعه خود بهره مند شود می تواند امور مذکور را برون سپاری کند. به این معنا که از شرکت خدمات حسابداری کمک بگیرد. این شرکت ها علاوه بر انجام امور حسابداری، در زمینه هایی از جمله خدمات مالی و مالیاتی نیز فعالیت می کنند. توجه داشته باشید که اگر شما به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی بخواهید امور مالیاتی خود را به شرکت های حسابداری بسپارید باید در ارائه اطلاعات صداقت داشته باشید. زیرا صحت اطلاعات در تکمیل اظهارنامه های مالیاتی اهمیت زیادی دارد. در صورتی که سازمان امور مالیاتی، متوجه کذب بودن اطلاعات ( کم اظهاری یا بیش اظهاری ) شود جریمه های مربوطه را برای شما اعمال خواهد کرد.

انجام خدمات حسابداری و مالیاتی با تیم متخصص

چه کارهایی توسط حسابداری مالیاتی انجام می شود؟

اگر مطالب قبلی وب سایت ما را مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که در سال های اخیر میزان فرار مالیاتی به شدت زیاد بوده و به همین دلیل، دولت به دنبال راهکارها و وضع قوانینی بوده که این مشکل را به حداقل برساند. از آنجایی که قوانین روز به روز در حال تغییر هستند باید از تخصص حسابدار مالیاتی کمک بگیریم. او به تمام قوانین اشراف دارد و کمک زیادی به جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده خواهد کرد. معمولا شرکت های بزرگ اقدام به استخدام حسابدار مالیاتی می کنند. زیرا به خوبی می دانند که بروز کوچک ترین اشتباه در این زمینه، عواقب جبران ناپذیری برای آن ها به همراه دارد. کارهای زیر جزو وظایف حسابدار مالیاتی می باشند:

تهیه، تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی

در سال های گذشته ارسال اظهارنامه مالیاتی به طور حضوری انجام می شد. اما امروزه با راه اندازی سامانه مودیان می توان به راحتی و به طور آنلاین اظهارنامه را به سازمان دارایی ارسال کرد. بدین منظور می توان از نرم افزار سامانه مودیان نیز استفاده کرد. معمولا اتصال مستقیم به سامانه از چالش هایی برخوردار است و می تواند باعث اتلاف در زمان و انرژی شود. اما نرم افزار سامانه مودیان جزو نرم افزارهای واسط به شمار می رود که امر ارسال اظهارنامه را با سهولت همراه می کند. کار با سامانه و نرم افزارهای واسط جزو وظایف حسابدار مالیاتی محسوب می شود.

رسیدگی به پرونده های دادرسی

برخی از مشاغل به دلایل مختلفی از جمله تخلف، کم اظهاری، بیش اظهاری و … دارای پرونده مالیاتی می شوند. پیگیری و رسیدگی به این پرونده ها به تخصص و دانش نیاز دارد. به همین دلیل حسابدار مالیاتی بهترین گزینه برای این کار در نظر گرفته می شود. او با تسلط و اشرافی که به امور، مواد، تبصره ها و … دارد می تواند به خوبی از پس امور برآید.

محاسبه مالیات بر درآمد کارکنان

تمام کارکنان و پرسنل یک مجموعه باید مالیات بپردازند. این مالیات قبل از واریز حقوق، از آن کسر می شود. محاسبه مالیات و کسر آن از دیگر وظایف حسابدار مالیاتی به شمار می رود. علاوه بر موارد مذکور می توان به سایر وظایف از جمله ارائه گزارش های فصلی، رسیدگی به مشکلات مالیاتی شرکت و…. نیز اشاره کرد. بدون شک هر چقدر حسابدار حرفه ای تر باشد، کار او از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود و در نهایت دستمزد بیشتری باید به او پرداخت شود. اگر شما یک شرکت بزرگ هستید پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان از حسابداران تازه کار استفاده نکنید. زیرا آن ها با دشواری های قانون آشنا نیستند.

شرح وظایف حسابدار مالیاتی

  • تنظیم لایحه های مالیاتی
  • ارائه راهکارهای مالیاتی و مشاوره های ویژه به مدیریت
  • ارائه راهکارهایی برای بهره مندی از معافیت های مالیاتی و کاهش بدهی های مالیاتی
  • تشکیل پرونده و دادرسی های قانونی در خصوص پرونده های مالیات بر ارزش افزوده
  • پیگیری چک ها و اسناد برگشتی، دریافتی، مشکوک الوصول و لاوصول
  • تهیه، تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی با استفاده از بهترین نرم افزار
  • تهیه گزارش های مربوط به بدهی ها، طلبکاری ها، درآمد و هزینه شرکت
  • اشراف و تسلط به تمام قوانین مالیاتی و بروز بودن اطلاعات

حسابداری مالیاتی در سازمان های کوچک

قبلا اشاره کردیم که تمام شرکت های بزرگ، اقدام به استخدام حسابدار مالیاتی می کنند. اما سوالی که در این بخش مطرح می شود این است که آیا شرکت های کوچک نیز به تخصص حسابدار مالیاتی نیاز دارند؟ قطعا محاسبه مالیات و نحوه بررسی آن در شرکت های کوچک به پیچیدگی شرکت های بزرگ نیست و نیازی به استخدام حسابدار مالیاتی وجود ندارد. ثبت هایی که برای حسابداری مالیاتی وجود دارند مخصوص هستند و اگر با دقت انجام شوند مشکلی در این زمینه وجود نخواهد آمد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *