چه کنیم تا مشمول جرایم مالیاتی نشویم
فهرست مطالب

چه کنیم تا مشمول جرایم مالیاتی نشویم ؟

چه کنیم تا مشمول جرایم مالیاتی نشویم ؟ بهترین راهکار، بهره مندی از خدمات مالی و مالیاتی شرکت های حسابداری است. اما راهکار دیگری نیز وجود دارد و آن هم یادگیری قوانین موجود در این حوزه می باشد. یادگیری می تواند در قالب دوره های آموزشی باشد. در بسیاری از مواقع، عدم آگاهی از قوانین روز باعث بروز جریمه های سنگین می شود.

انواع جرایم مالیاتی کدامند؟

از نظر شما چه کنیم تا مشمول جرایم مالیاتی نشویم ؟ دو راهکار وجود دارد که هر کدام از آن ها می تواند از بروز جرائم مالیاتی جلوگیری کند. اما بهتر است قبل از بررسی این راهکارها انواع جرایم مالیاتی را بشناسیم و با پرداخت به موقع مالیات توسط شرکت ها و سازمان ها، از بروز جریمه های سنگین تر جلوگیری کنیم.

مالیات عملکرد

همان طور که می دانید تمام مدیران شرکت ها باید به طور سالیانه، یک گزارش کامل و جامع از هزینه ها و درآمدهای خود به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند. بر مبنای ماده ۱۹۰ قانون هر کدام از شرکت هایی که اقدام به پرداخت این مالیات نکند، جریمه هایی برای آن ها در نظر گرفته خواهد شد که باید آن را در موعد مقرر بپردازد. اگر پرداخت جریمه بعد از موعد مقرر باشد میزان جریمه ۲.۵% بیشتر خواهد شد. همچنین به ازای هر ماهی که پرداخت جریمه عقب بیفتد باز هم میزان آن افزایش پیدا خواهد کرد.

چگونه مشمول جرایم مالیاتی نشویم

عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی

اگر مطالب قبلی وب سایت ما را مطالعه کرده باشید قطعا می دانید که منظور از اظهارنامه مالیاتی چیست؟ اظهارنامه مالیاتی نوعی گزارش از درآمد شرکت محسوب می شود که در آن وضعیت مالی به نمایش گذاشته می شود. در سال های گذشته ارسال این گزارش به طور حضوری انجام می شد و شرکت ها باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه می کردند. اما اخیرا این کار به طور اینترنتی شده و دیگر نیازی نیست که مودیان به طور حضوری به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند.

ارسال اظهارنامه توسط تمام مشمولین مالیاتی ضروری است و در صورتی که ارسال انجام نشود جریمه های برای مودی درنظر گرفته خواهد شد. معمولا این جریمه بسیار بالاست و ضررهای زیادی را به مودیان وارد می کند. بر اساس قانون ۱۹۲ اگر اظهارنامه در تاریخ مقرر به سازمان امور مالیاتی نرسد باید جریمه آن پرداخت شود و به ازای هر ماه دیرکرد حدود ۳۰% به میزان جریمه افزوده خواهد شد. ناگفته نماند که میزان جریمه برای اشخاص حقیقی کمتر از حقوقی است و به حدود ۱۰% می رسد. اکنون به خوبی می دانیم که چه کنیم تا مشمول جرایم مالیاتی نشویم .

در حال حاضر نرم افزارهایی طراحی شده اند که این امکان را در اختیار مودیان قرار می دهند که اظهارنامه را به طور آنلاین و خیلی سریع به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. نرم افزار اتصال به سامانه مودیان یکی از نرم افزارهای بروز در این زمینه می باشد که با بهره مندی از قابلیت های آن می توانید از بروز جرائم مالیاتی جلوگیری کنید.

عدم ارسال ترازنامه

همان طور که شرکت ها و سازمان ها موظف هستند حساب سود و زیان و ترازنامه را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند، عدم ارسال آن با جرایمی همراه است. بر اساس ماده ۱۹۳ قانون مالیات های مستقیم مودیانی که نسبت به ارسال حساب سود و زیان و ترازنامه بی توجه باشند و آن را در موعد مقرر ارسال نکنند مشمول جریمه های سنگینی خواهند شد و به ازای هر ماه دیرکرد حدود ۲۰% به مبلغ اضافه می شود.

چطور مشمول جرایم مالیاتی نشویم

کم اظهاری یا بیش اظهاری

چه کنیم تا مشمول جرایم مالیاتی نشویم ؟ اکیدا توصیه می کنیم در اظهارنامه مالیاتی اقدام به کم اظهاری یا بیش اظهاری نکنید. به عبارتی دیگر درآمد غیر واقعی را ثبت نکنید. در غیر این صورت جریمه های مالیاتی متوجه شما خواهند شد. بر طبق ماده ۱۹۴ قانون مالیات های مستقیم، اگر اطلاعات مندرج در اظهارنامه با اطلاعات واقعی حدود ۱۵% اختلاف داشته باشد مشمولین دچار جریمه های مالیاتی می شوند و موظف به پرداخت آن هستند.

جریمه های مرتبط به مدیران شرکت

بر اساس ماده ۱۹۵ قانون مالیات های مستقیم اگر مدیر یک شرکت یا کسب و کار، اظهارنامه مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی ارسال نکند باید جریمه آن را بپردازد و به ازای هر ماه عقب افتادن، ۲% به میزان جریمه افزوده می شود.

جریمه های مرتبط با مدیر تصفیه

اگر صاحب شرکت، اموال و دارایی های یک فرد حقوقی را قبل از تصفیه امور مالیاتی، تقسیم کند نوعی جرم مرتکب شده و باید جریمه آن را بپردازد. با توجه به ماده ۱۹۶ قانون مالیات های مستقیم این جریمه حدود ۲۰% مبلغ مالیات می باشد.

جریمه های مربوط به لیست حقوق و دستمزد

مدیر شرکت موظف است در تاریخ معین، صورت حساب و هزینه ها را به سازمان امور مالیاتی ارسال کند. اگر نسبت به این موضوع بی توجهی صورت گیرد، بر اساس ماده ۱۹۷ قانون مالیات های مستقیم مجرم شناخته شده و باید هزینه آن را پرداخت کند. در ماده مذکور که میزان جریمه ۲% برای حقوق پرداختی و ۱% برای پیمانکاری می باشد.

مالیات های تکلیفی

به طور کلی کسانی که مکلف به پرداخت مالیات های تکلیفی هستند حقیقی یا حقوقی می باشند. اگر این افراد وظایف خود را به درستی انجام ندهند باید مالیات مربوط به آن را بپردازند. بر اساس ماده ۱۹۹ قانون هر کدام از افراد حقیقی یا حقوقی که در اجرای مقررات و وظایف خود کوتاهی کند باید جریمه و میزان ۱۰% از مقدار مشخص شده را بپردازد. همچنین به ازای هر ماه دیرکرد ۵.۲% به آن افزوده خواهد شد.

چه کنیم تا مشمول جرایم مالیاتی نشویم

مالیات بر ارزش افزوده

شرکت هایی که نسبت به ارسال اظهارنامه ارزش افزوده در تاریخ مقرر، کوتاهی کنند باید جریمه آن را بپردازند. چه کنیم تا مشمول جرایم مالیاتی نشویم ؟ قطعا بهترین روش این است که اظهارنامه های مربوطه را در موعد تعیین شده ارسال کنید و این موضوع در ماده ۲۲ قانون ارزش افزوده ذکر شده است.

بهترین روش برای جلوگیری از جرایم مالیاتی

قطعا تا اینجای مطلب به خوبی می دانیم که چه کنیم تا مشمول جرایم مالیاتی نشویم . در ادامه به شما راهکارهای ویژه ای ارائه می دهیم که قطعا کمک کننده است:

  • بهره مندی از شرکت های خدمات حسابداری: فرقی نمی کند که شما یک شخص حقیقی هستید یا حقوقی! بلکه مهم این است که اگر مشمول پرداخت مالیات هستید وظیفه دارید برای جلوگیری از جرایم مالیاتی، از شرکت خدمات حسابداری و کارشناسان خبره آن کمک بگیرید.

انجام خدمات مالیاتی با تیم متخصص

  • شرکت در کلاس ها و دوره های آموزشی: راه دیگری که به شما در این زمینه کمک می کند، شرکت در کلاس ها و دوره های آموزشی به منظور یادگیری یا یادآوری قوانین مالیاتی است. قوانین مالیاتی روز به روز تغییر می کنند و آپدیت می شوند. تسلط به این قوانین الزامی است.
  •  استخدام حسابداران خبره: با استخدام حسابداران کاربلد و خبره، می توانید از اجرای صحیح قوانین مالیاتی در شرکت مطمئن شوید و از بروز جریمه های سنگین مالیاتی جلوگیری کنید.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *