نحوه مشاهده اظهارنامه مالیاتی
فهرست مطالب

نحوه مشاهده اظهارنامه مالیاتی

نحوه مشاهده اظهارنامه مالیاتی و سوابق مربوطه از طریق نرم افزار سازمان امور مالیاتی ممکن می باشد. بعد از آنکه نرم افزار اظهارنامه مالیاتی را با موفقیت نصب کردید باید شناسه ملی و کد رهگیری را وارد کنید و اظهارنامه خود را از طریق فایل ts file مشاهده کنید. توجه داشته باشید که علاوه بر مشاهده سوابق، امکان چاپ اظهارنامه نیز وجود دارد.

اظهارنامه مالیاتی

قبل از آنکه به نحوه مشاهده اظهارنامه مالیاتی بپردازیم باید بگوییم که اظهارنامه مالیاتی چیست ؟ تمام اشخاص مشمول مالیات اعم از حقیقی و حقوقی موظف هستند هر ساله گزارش مالی جامعی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند تا سازمان بر اساس اطلاعات مندرج در آن بتواند میزان مالیات آن ها را تعیین کند. ارائه این اظهارنامه اجباری است. حتی اگر شرکت ها یا اشخاص حقیقی هیچ گونه فعالیت مالی در سال نداشته باشند باید فرم اظهارنامه را سفید ارائه دهند. در غیر این صورت ممکن است عواقبی همچون جریمه های سنگین، گریبانگیر آن ها شود.

انجام کلیه خدمات اظهارنامه مالیاتی توسط حسابداران خبره

در اظهارنامه باید میزان درآمد، سود، زیان، استهلاک و … را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنیم. در کشور ایران، مالیات به شکل خوداظهاری محاسبه می شود. به این معنا که موارد مندرج در اظهارنامه، معیار هستند مگر آنکه خلاف آن صادر شود. هیچ کدام از ممیزان مالیاتی نمی توانند به طور حضوری به محل کار اشخاص حقیقی و حقوقی مراجعه کنند و اسناد آن ها را مورد بررسی قرار دهند. مگر آنکه تناقضی در مدارک مشاهده شود و یا کم اظهاری یا بیش اظهاری آن ها ثابت شود.

بسیاری از شرکت ها اقدام به مشاهده اظهارنامه های مالیاتی سال های قبل می کنند تا بر این اساس بتوانند روند پیشرفت یا پسرفت شرکت را مورد بررسی قرار دهند. قطعا شیوه صحیح تکمیل و ارسال اظهارنامه اهمیت زیادی دارد. اشخاص حقیقی و حقوقی که نمی توانند مراحل این کار را به درستی انجام دهند باید از شرکت خدمات حسابداری کمک بگیرند. این شرکت ها علاوه بر انجام امور حسابداری، در زمینه ارائه خدمات مالی و مالیاتی نیز فعالیت می کنند. سوالی که در این بخش مطرح می شود این است که نحوه مشاهده اظهارنامه مالیاتی چگونه است؟

نحوه مشاهده اظهارنامه مالیاتی سال های قبل

در سال های گذشته نحوه مشاهده اظهارنامه مالیاتی به صورت مراجعه حضوری بود. در آن زمان افراد باید با در دست داشتن کد رهگیری به سازمان امور مالیاتی مراجعه می کردند. این امر سختی های فراوانی را به همراه داشت و انرژی زیادی از افراد می گرفت. شلوغی سازمان، ماندن در صف های طولانی و … به هیچ عنوان راهکار منطقی برای مشاهده اظهارنامه مالیاتی سال های گذشته نبود.

خوشبختانه از زمانی که سامانه امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir راه اندازی شد امکانات مختلفی در اختیار مودیان قرار گرفت که یکی از آن ها مشاهده اظهارنامه مالیاتی سال های قبل بود. تنها کافیست وارد سایت شوید و نرم افزار اظهارنامه مالیاتی را دانلود و نصب کنید. سپس شناسه ملی و کد رهگیری را وارد کرده و اظهارنامه موردنظرتان را از طریق فایل ts file جستجو و مشاهده کنید. از این طریق به راحتی می توانید اظهارنامه مالیاتی سال های قبل را نیز مشاهده کنید. علاوه بر آن می توانید آن را چاپ کنید. اگر قصد دارید با ” نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی ” آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مطالب قبلی وب سایت مراجعه کنید.

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

تعیین روش پرداخت مالیات اشخاص حقیقی

پس از آنکه به نحوه مشاهده اظهارنامه مالیاتی و اهمیت آن پرداختیم نوبت به این می رسد که اشاره ای به روش پرداخت مالیات اشخاص حقیقی داشته باشیم. هنگامی که اشخاص حقیقی فرم اظهارنامه را تکمیل کردند و سازمان امور مالیاتی میزان مالیات آن ها را تعیین کرد نوبت به این می رسد که روش پرداخت مالیات توسط اشخاص حقیقی تعیین شود. روش پرداخت مالیات به دو صورت نقد و اقساط امکان پذیر می باشد. توجه داشته باشید که اگر روش اقساط را انتخاب می کنید باید ۴۰% را به عنوان پیش پرداخت بپردازید و مابقی آن را در حداکثر ۶ ماه تسویه کنید.

مشاهده اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی که اذعان دارند وضعیت کسب و کار آن ها رونق ندارد می توانند از ماده ۱۰۰ استفاده کنند. در این ماده آمده که نیازی به پیش پرداخت نیست و اشخاص حقیقی می توانند تمام مبلغ مالیات را در حداکثر ۴ ماه به سازمان امور مالیاتی بپردازند. عدم توجه به این قوانین می تواند عواقب و پیامد هایی را برای اشخاص حقیقی به دنبال داشته باشد.

تفاوت مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی باید با نحوه مشاهده اظهارنامه مالیاتی آشنا باشند. مالیات این دو گروه دارای تفاوت هایی با یکدیگر است که در این بخش آن ها اشاره می کنیم. توجه داشته باشید که اشخاص حقیقی کسانی هستند که کسب و کار خود را به طور انفرادی راه اندازی کرده اند. اما منظور از اشخاص حقوقی، کسب و کارها و شرکت هایی هستند که شخصیت آن ها مستقل از شخصیت اعضای تشکیل دهنده است و به عنوان یک مجموعه شناخته می شوند.

اگر مواد قانونی مربوط به مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی را مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که ماده ۹۳ الی ۱۰۳ در قانون مالیات های مستقیم مربوط به اشخاص حقیقی و ماده ۱۰۵ الی ۱۱۸ مربوط به مالیات اشخاص حقوقی می باشد.

  • نرخ محاسبه مالیات: نرخ مالیات بردرآمد برای اشخاص حقوقی ۲۵% و بدون درنظر گرفتن میزان درآمد می باشد. اما نرخ مالیات اشخاص حقیقی از ۱۵ الی ۲۵% متغیر است.
  • مهلت ارسال اظهارنامه: اشخاص حقوقی تا ۴ ماه بعد از پایان سال یعنی ۳۱ تیرماه مهلت دارند که اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان ارسال کنند. اما اشخاص حقیقی تا ۳۱ خرداد مهلت دارند.
  • اسناد و مدارک: اشخاص حقوقی باید ترازنامه، فهرست دقیق هویت سهامداران و شرکا، حساب سود و زیان متکی به دفاتر و تغییرات مربوطه به اشخاص حقیقی مجموعه را علاوه بر اظهارنامه به سازمان ارسال کنند. اما اشخاص حقیقی باید علاوه بر اظهارنامه، دفاتر قانونی متناسب با گروه شغلی خود را ارائه دهند.

شناخت تفاوت های مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی کمک می کند تا بتوانید برنامه ریزی مالی دقیق تری را داشته باشید. مدیران، حسابداران و مشاورین مالی در یک مجموعه باید با این تفاوت ها آشنا باشند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *