وظایف حسابدار مالی
فهرست مطالب

وظایف حسابدار مالی

از مهم ترین وظایف حسابدار مالی می توان به ثبت تمام اسناد موجود و اطمینان از وجود آن ها، کنترل و نظارت دقیق بر وضعیت مالی، پیگیری انواع مطالبات انجام شده و … اشاره کرد. در واقع حسابدار مالی کسی است که مهم ترین وظیفه او گزارش گیری کامل از وضعیت مالی و معاملات تجاری شرکت می باشد. در این مطلب علاوه بر شرح وظایف حسابدار مالی ، به تفاوت این رشته با سایر رشته های حسابداری نیز خواهیم پرداخت.

حسابدار مالی کیست و چه وظایفی دارد؟

قبل از آنکه به وظایف حسابدار مالی اشاره کنیم باید به تعریف دقیقی از این جایگاه بپردازیم. حسابدار مالی به فردی اتلاق می شود که مهم ترین وظیفه او تهیه گزارش های کامل در رابطه با وضعیت مالی و معاملات تجاری سازمان است. او باید از میزان فروش، میزان سود و حساب های مالی شرکت گزارش تهیه کند. در واقع شرکت هایی که از حضور حسابدار مالی بهره مند هستند می توانند در سریع ترین زمان ممکن، به اطلاعات کاملی در خصوص شرایط مالی شرکت دست یابند. در غیر این صورت باید آن را برون سپاری کرده و از شرکت خدمات حسابداری کمک بگیرند. در ادامه به مهم ترین وظایف حسابدار مالی اشاره می کنیم.

با نامدار گروپ یک حسابدار مالی مطمئن همیشه کنار شماست

تهیه لیست حقوق و بیمه

در تمام شرکت ها، تعداد از افراد متخصص یا غیر متخصص به عنوان پرسنل مشغول به فعالیت هستند. بر طبق قانون کار، تمام آن ها باید تحت پوش بیمه قرار بگیرند. از وظایف حسابداری مالی این است که خدمات حقوق و دستمزد را به طور کامل انجام دهد و هر ماه لیست حقوق، بیمه و مالیات آن ها را تهیه کند. در واقع می توان وظایف حسابدار مالی را زیرمجموعه ای از وظایف حسابداری دانست که بسیار گسترده تر است.

شرح وظایف حسابدار مالی

ثبت مدارک و اطمینان از صحت آن ها

یک حسابدار مالی باید علاوه بر ثبت تمام مدارک، از وجود آن ها نیز اطمینان داشته باشد. اگر نظارت در این زمینه دقیق باشد از ایجاد تخلفاتی مانند سندسازی، جعل و … جلوگیری می شود.

کنترل شرایط مالی

در هر کدام از شرکت ها شرایط مالی خاصی حکم فرماست که حسابدار مالی مربوطه، باید کنترل دقیق و صحیحی بر این وضعیت داشته باشد. قطعا هر چقدر میزان کنترل و نظارت بیشتر باشد گزارش های مربوطه مستندتر و قابل اعتمادتر خواهند بود.

پیگیری مطالبات انجام شده

از دیگر وظایف حسابدار مالی این است که مطالبات شرکت را پیگیری و کنترل کند. در واقع منظور از مطالبات دریافتی، همان حساب های دریافتی هستند. توجه داشته باشید که اگر مطالبات به صورت چک یا سفته هستند تا زمانی که نقد نشده اند نمی توان آن ها را جزو مطالبات انجام شده در نظر گرفت. بلکه جزو اسناد دریافتی هستند نه حساب های دریافتی!

تهیه گزارش کامل از حساب ها

یک حسابدار مالی باید قادر به تهیه گزارشات کامل از حساب ها، سود، هزینه و … باشد. این گزارشات می تواند به صورت روزانه و ماهیانه انجام شود. قطعا گزارشات مربوطه تاثیر مثبتی در تصمیم گیری های مدیر سازمان خواهد داشت و به او کمک می کند تا با دیدی بازتر به امور نگاه کند و شرایط مالی را مورد سنجش قرار دهد.

جمع آوری اطلاعات دقیق و فایل بندی آن ها

اطلاعاتی که توسط حسابدار مالی جمع آوری می شود باید کاملا دقیق باشد و او بتواند گزارشات مالی را از صفر تا صد در قالب برنامه های خاص در سیستم وارد کرده یا آن ها را فایل بندی کند.

تفاوت میان حسابدار مالی و سایر رشته های حسابداری

برخی از افراد تصور می کنند که حسابدار مالی وظایف مشترکی با حسابدار دارد. حسابدار، بر تمام تراکنش ها و اسناد مالی نظارت می کند و انجام امور حسابداری از مهم ترین فعالیت های اوست. اما حسابدار مالی صرفا در زمینه تهیه گزارشات فعالیت دارد و این فعالیت به طور تخصصی می باشد. از دیگر تفاوت هایی که میان این دو فرد وجود دارد این است که حسابدار مالی می تواند اطلاعات کاملی را به ذینفعان و افراد خارج از سازمان ارائه دهد. اما حسابدار به منظور اخذ تصمیمات در پروژه های جدید به مدیر کمک می کند.

وظایف حسابدار مالی چیست

شرح وظایف حسابداری مالی

  • تهیه گزارش مالیاتی و آنالیز مقدار موجودی
  • تهیه گزارش سود و زیان به شکل سالانه و ماهانه
  • گردآوری اطلاعات و داده ها به منظور برآورد هزینه های ماهانه و هفتگی
  • تهیه گزارش کامل جریان های نقدی و گزارشات مخارج شرکت در بازه های زمانی مختلف
  • مشاوره های تخصصی به مدیر شرکت به منظور برآوردبودجه در پروژه های گوناگون
  • ارائه داده ها و اطلاعات مهم به کارکنان سازمان در رابطه با شرایط مالی

مزایای وجود حسابدار مالی در شرکت چیست؟

اکنون که با وظایف حسابدار مالی و شرح آن آشنا شدیم نوبت به این می رسد که به مزایای حضور این فرد در شرکت اشاره کنیم. از مهم ترین مزایای وجود حسابدار مالی در سازمان می توان به بررسی کلی میزان سود و زیان، تهیه و ارائه ترازنامه و گزارشات کامل در رابطه با میزان بودجه نقدی اشاره کرد.

توجه داشته باشید که حضور حسابدار مالی در سازمان، به منظور انطباق تمام موارد مذکور در این مطلب با استانداردهای حسابداری حائز اهمیت است. در واقع بدون حضور این فرد در شرکت، نمی توان به اسناد مالی آن اعتماد کرد. این موضوع برای سرمایه گذاران و ذینفعان شرکت در پروژه های مختلف بسیار مهم است. زیرا آن ها باید از وضعیت مالی مجموعه مطلع باشند.

حسابدار مالی با انجام وظایف خود به مدیر کمک می کند تا ارزیابی کاملی از عملکرد شرکت داشته باشد و در صورتی که بخواهد پروژه های جدیدی را در آینده کلید بزند، درآمد و هزینه آن را به طور دقیق تری برآورد کند. بر اساس نکات مذکور، به این نتیجه می رسیم که اگر یک مجموعه قصد تداوم و فعالیت بلندمدت داشته باشد و بخواهند در عملکرد خود را در بازه های زمانی مختلف بهبود ببخشد باید از حسابدار مالی کمک بگیرد. در ادامه به طور مفصل تری راجع به مزایای حضور حسابدار مالی در شرکت اشاره می کنیم:

محافظت از اطلاعات مهم و سوابق مالی شرکت

همان طور که اشاره کردیم از وظایف حسابدار مالی این است که بر تمام تراکنش های مالی شرکت نظارت داشته باشد. به مرور زمان که میزان تراکنش ها و معاملات تجاری شرکت افزایش پیدا کرد، سابقه مالی برای شرکت ایجاد می شود. قطعا نمی توان تمام موارد را در حافظه محدود خود ثبت کنیم. به همین دلیل حسابدار مالی بستری را فراهم می کند تا تمام تراکنش ها همراه با جزئیات ثبت شوند تا در زمان های حساس مانند ارزیابی عملکرد و تصمیم گیری راجع به پروژه های جدید از آن ها استفاده شود.

وظایف حسابدار مالی

ارزیابی نتیجه

هنگامی که سوابق مالی شرکت به درستی ثبت و نگهداری شوند، زمینه ای فراهم می شود تا عملکرد مجموعه در بازه های زمانی مختلف به درستی ارزیابی و بررسی شوند. لازم به ذکر است که این امر زمانی محقق می شود که اطلاعات کافی در رابطه با تراکنش ها، سود و زیان وجود داشته باشد تا بر اساس آن، ترازنامه به طور دقیق تهیه شود و سود و زیان شرکت نشان داده شود.

تسریع کارها

اگر وظایف حسابدار مالی به درستی انجام شود و اطلاعات دقیقی به مدیریت ارائه شود، پیشبرد پروژه ها و امور مختلف سریع تر و بهتر صورت خواهد پذیرفت. زیرا ذهنیت روشنی در مدیر ایجاد می شود که بر اساس ان می تواند تصمیمات بهتری اخذ کند.

از دیگر مزایای حضور حسابدار مالی در شرکت می توان به تسریع امور مالیاتی و کنترل دارایی ها نیز اشاره کرد که هر کدام از آن ها اهمیت وافری برای شرکت دارند.

آیا حسابدار مالی دچار محدودیت است؟

لازم به ذکر است که حسابدار مالی صرفا قادر به ثبت معاملات پولی می باشد و نمی تواند تغییری در سطح قیمت ها اعمال کند. گاهی اوقات اطلاعاتی که توسط حسابدار مالی ارائه می شود ممکن است واقع بینانه نباشد. زیرا بر اساس استانداردهای خاصی ثبت و ارائه می شود. در این شرایط گزارشات می توانند استراتژی های از قبل تعیین شده را بهم بریزند. اطلاعاتی که در توسط حسابدار مالی ارائه می شود منجر به ارزش گذاری یک کسب و کار خواهد شد. پس بروز هرگونه خطا و اشتباه در این زمینه، مشکلات عدیده ای در تصمیمات و پیشبرد پروژه های مختلف ایجاد خواهد کرد. برای اطمینان بیشتر در هنگام کار با حسابدار مالی بهتر است از خدمات مالی و حسابداری شرکت های معتبر کمک بگیرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *