انواع هزینه ها در حسابداری
فهرست مطالب

انواع هزینه ها در حسابداری

انواع هزینه ها در حسابداری شامل هزینه مستقیم، غیرمستقیم، سربار، ثابت و … می باشد که هر کدام از آن ها نقش مهمی در وضعیت مالی و ترازنامه شرکت دارند. اگر مدیریت هزینه ها به درستی انجام شود موفقیت و سوددهی شرکت تضمین خواهد شد. به همین دلیل لازم است که شما به عنوان یک حسابدار یا فردی که در این حیطه فعالیت دارد با انواع هزینه ها در حسابداری آشنا باشید.

آشنایی با انواع هزینه در حسابداری

هزینه چیست؟

برای آنکه درک بهتری از انواع هزینه ها در حسابداری داشته باشید باید ابتدا بگوییم که منظور از هزینه در حسابداری چیست ؟ هزینه به مخارجی اتلاق می شود که به منظور رسیدن به درآمد صرف می شود.  به طور مثال یک واحد تولیدی برای تولید محصولات باید هزینه هایی از جمله خرید مواد اولیه، حقوق و دستمزد، انرژی، استهلاک دستگاه ها و … را بپردازد. ماهیت هزینه، بدهکار است و مانده حساب آن به دوره مالی بعد منتقل نمی شود. هزینه ها دسته بندی مختلفی دارند. برخی از هزینه ها از نوع مستقیم، غیرمستقیم، سربار و … هستند.

آشنایی با انواع هزینه ها در حسابداری کمک می کند تا حسابداران هزینه های غیرضروری را تا حد امکان کاهش دهند و با ثبت دقیق و ارائه گزارشات شفاف، به افزایش سوددهی سازمان کمک کنند. در واقع می توان گفت که هزینه یکی از شاخص های مهم و اساسی به منظور پیشبرد اهداف سازمان در نظر گرفته می شود و برای ثبت آن قوانین ویژه ای وجود دارد. هزینه ها در سازمان های مختلف با یکدیگر مشابه نیستند. مثلا نوع هزینه ها در شرکت های تولیدی متفاوت از شرکت های بازرگانی و خدماتی است.

آشنایی با انواع هزینه در حسابداری

هزینه مستقیم

منظور از هزینه مستقیم هزینه ای است که به تولید یک کالا یا خدمات مرتبط می باشد. به طور مثال خرید مواد اولیه جزو هزینه های مستقیم به شمار می رود که می توان آن را به راحتی در یک پروژه ردیابی کرد.

هزینه غیر مستقیم

یکی از مهم ترین ویژگی های هزینه غیرمستقیم این است که نمی توان آن را به راحتی در پروژه ردیابی کرد و در تولید کالا یا خدمات نقش مستقیمی ندارد. به طور مثال استهلاک دارایی ها، هزینه بیمه کارگران، سوخت و … جزو هزینه های غیرمستقیم محسوب می شوند.  

هزینه متغیر

همان طور که از نام هزینه متغیر پیداست، بر اساس میزان تولید کالا یا خدمات، تغییر می کند. معمولا این ارتباط به طور مستقیم شکل می گیرد. به طور مثال با افزایش تولید، میزان مصرف برق نیز افزایش پیدا می کند و بالعکس! حسابداران باید با هزینه متغیر و سایر انواع هزینه ها در حسابداری به خوبی آشنا باشند تا بتوانند آن ها را به درستی دسته بندی و ثبت کنند.

هزینه ثابت

هزینه های ثابت ارتباطی با میزان تولید کالا و محصولات ندارند. به طور مثال اگر شما برای راه اندازی خط تولید محصول، یک کارگاه را اجاره کرده باشید و به طور ماهانه اجاره آن را پرداخت می کنید، مبلغ اجاره جزو هزینه های ثابت محسوب می شود و هر چقدر که میزان تولید افزایش یا کاهش پیدا کند مبلغ اجاره همچنان ثابت باقی خواهد ماند.

هزینه سربار

اگر بخواهیم به زبان ساده هزینه سربار را توضیح دهیم باید بگوییم که تمام هزینه ها به جز هزینه کار و مواد مستقیم، زیر مجموعه هزینه سربار قرار می گیرند. در واقع هزینه هایی که به طور مستقیم در تولید محصول نقش ندارند اما در صورت عدم وجود آن ها، تولید انجام نخواهد شد به عنوان هزینه سربار شناخته می شوند. به طور مثال هزینه برق و انرژی !

انواع خدمات حسابداری توسط تیم متخصص

هزینه معوق در حسابداری به چه معناست؟

منظور از هزینه معوق چیست و چه ماهیتی دارد؟ در علم حسابداری هزینه معوق ماهیت بستانکار دارد و اگر ایجاد شود به این معناست که یک بدهی ایجاد شده است. این هزینه زمانی به یک مجموعه تحمیل می شود که هنوز برای پرداخت آن اقدامی صورت نگرفته است. این موضوع می تواند به دلیل مشخص نبودن مبلغ دقیق این هزینه ها باشد. برای درک بهتر این موضوع باید از هزینه بهره اسناد پرداختنی مثال بزنیم. زیرا با گذشت زمان، بهره آن بیشتر می شود.

طبقه‌ بندی هزینه ‌ها در ثبت حسابداری

پس از آنکه با انواع هزینه ها در حسابداری آشنا شدیم باید به سراغ نحوه طبقه بندی آن ها برویم. طبقه بندی هزینه ها در ثبت حسابداری، بسیار مهم است. زیرا واژه هزینه در مقابل واژه درآمد مورد استفاده قرار می گیرد و دسته بندی آن بر اساس نوع فعالیت شرکت صورت می پذیرد.

هزینه ‌های عمومی و اداری

منظور از هزینه های عمومی و اداری، هزینه های غیرفنی است. به طور معمول این هزینه ها در سازمان های متمرکز بیشتر از سازمان های غیرمتمرکز می باشد و تابعی از میزان تولید و فروش نیستند. هزینه های عمومی و اداری که به طور دوره ای و ثابت هستند شامل موارد زیر می باشند:

  • هزینه پذیرایی
  • هزینه قبوض
  • هزینه لوازم التحریر
  • هزینه تردد و رفت و آمد
  • هزینه پست

هزینه‌ های توزیع و فروش

هزینه توزیع و فروش یکی دیگر از انواع هزینه ها در حسابداری به شمار می رود که در هر سازمان، مربوط به بخش فروش و ارائه خدمات به مشتریان می باشد و شامل موارد زیر است:

  • هزینه بازاریابی و تبلیغات
  • هزینه حمل و نقل
  • هزینه بسته بندی
  • هزینه انبارداری

هزینه ‌های مالی

همان طور که از نام هزینه های مالی پیداست مربوط به انجام امور حسابداری، حسابرسی و … می باشند. توجه داشته باشید که اگر رسیدگی به تراکنش های بانکی نیازمند هزینه باشد باید آن را به طور دقیق شناسایی کرد. این هزینه ها باید شناسایی و ثبت شوند و شامل موارد زیر می باشند:

هزینه ‌های استهلاک اموال

اگر مطالب قبلی وب سایت ما را مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که در تمام سازمان ها، شرکت ها، کارخانجات و … از دارایی ثابت مانند دستگاه ها، ماشین آلات، ساختمان، زمین و … استفاده می شود که به آن ها دارایی ثابت گفته می شود. هر سال مبلغی از ارزش اولیه آن ها کاسته می شود که به نام استهلاک در نظر گرفته می شود. نکته مهمی که در شناسایی و ثبت این هزینه ها وجود دارد این است که دارایی ها جزو حساب های دائمی و هزینه استهلاک جزو حساب های موقتی هستند. این هزینه ها شامل موارد زیر می باشند:

  • هزینه استهلاک دستگاه ها و ماشین آلات
  • هزینه استهلاک بنا و ساختمان
  • هزینه استهلاک وسائط نقلیه
  • هزینه استهلاک اثاثیه

هزینه ‌های حقوق و دستمزد

از دیگر انواع هزینه ها در حسابداری می توان به هزینه حقوق و دستمزد اشاره کرد که به حقوق پرسنل مرتبط است. محاسبه این هزینه برای هرکدام از پرسنل متفاوت از دیگری می باشد و تعاریفی از جمله پاداش، اضافه کار، تاخیر، سنوات  و… شامل آن می شود. محاسبه این هزینه مقداری چالش برانگیز است و احتمال خطای انسانی در آن زیاد می باشد.

انواع هزینه ها در حسابداری

کنترل هزینه چیست؟

کنترل هزینه ها در هر کسب و کار، باعث افزایش درآمد و سوددهی بیشتر خواهد شد. اما قبل از هر اقدامی باید هزینه ها شناسایی شوند و طبقه بندی آن ها به درستی انجام شود. اشتباه در محاسبه و مدیریت هزینه ها حیات کسب و کار را به خطر می اندازد و می تواند آن را با مخاطراتی همچون ورشکستگی مواجه کند. کسب وکارهایی که فاقد واحد حسابداری هستند می توانند این کار را به شرکت های خدمات حسابداری واگذار کنند تا میزان اشتباه و خطای آن ها به حداقل برسد.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *