بخشنامه مالیاتی
فهرست مطالب

مودیان مالیاتی که ملک خود را اجاره داده اند بدانند ؛

منظور از مالیات بر درآمد اجاره ملک ، مالیاتی است که فرد اجاره دهنده ملک باید بپردازد و معمولا مهلت آن تا انتهای تیرماه یعنی ۳۱ ام می باشد. نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک بر ماخذ ۷۵% اجاره بهای سالانه و نرخ های اعلامی در قانون مالیات های مستقیم می باشد. البته توجه داشته باشید که اجاره دهندگان املاک به فرزند، پدر، مادر، اجداد از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

مالیات بر درآمد اجاره ملک چیست؟

 

مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۳

مالیات بر درآمد اجاره ملک یکی از زیرمجموعه های مالیات مستقیم می باشد که شیوه محاسبه و زمان پرداخت خاصی را دارد. قطعا تاخیر در پرداخت این مالیات، باعث جریمه فرد مشمول خواهد شد. بر همین اساس تمام اجاره دهندگان ملک باید از مفاد این قانون و نحوه محاسبه آن مطلع باشند.

به طور کلی مالیات بر درآمد املاک به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شود که یکی از مهم ترین آن ها مالیات بر درآمد اجاره ملک است. علاوه بر آن می توان به مالیات بر نقل و انتقال ملک و مالیات بر مستغلات خالی نیز اشاره کرد.

نکته مهمی که وجود دارد و ممکن است بسیاری از شما ابهام برانگیز باشد این است که آیا کاربری ملک، تاثیری بر میزان نهایی مالیات دارد؟ خیر ! تنها موضوعی که بر مالیات تاثیرگذار است، میزان اجاره بهاست.

بر مبنای ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم، مالیات املاکی که اجاره داده می شوند عبارتند از تمام مال الاجاره ( نقدی یا غیرنقدی) پس از کسر ۲۵% بابت استهلاک، هزینه ها و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره ! با این توضیح می توان گفت که مالیات بر درآمد اجاره املاک در سال ۱۴۰۳ به ۷۵% اجاره بهای آن تعلق می گیرد.

انواع خدمات حسابداری توسط تیم متخصص

پرداخت مالیات بر درآمد اجاره بر عهده چه کسی است؟

این مالیات از فرد اجاره دهنده اخذ می شود. اما توجه داشته باشید که اجاره دهنده، همیشه مالک نیست. بلکه می تواند مستاجری باشد که حق اجاره مجدد ملک را داشته باشد ( اجاره دست دوم ). بنابراین پرداخت مالیات بر اجاره ملک هیچ ارتباطی به مستاجر نخواهد داشت.

بر اساس اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، میزان مالیات بر اجاره و مستغلات در سال گذشته افزایش پیدا نکرد و این نرخ همانند سال های قبل بوده است و این نرخ در سال ۱۴۰۳ نیز برقرار می باشد. میزان مالیات بر درآمد اجاره ملک برای اشخاص حقوقی به طور ثابت ۲۵ % و برای اشخاص حقیقی به شرح زیر می باشد:

  • حداکثر ۵۰ میلیون تومان : ۱۵ %
  • ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان : ۲۰ %
  • بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان : ۲۵%

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که سرپرستان خانوار ( مالک یا مستاجر) باید به سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir مراجعه کنند و اطلاعات ملک ( برای مالک ) و وضعیت اسکان ( برای مستاجر) را به ثبت برسانند. عدم ثبت ملک در سامانه مذکور برای مالکین، جریمه سنگینی به همراه دارد که می تواند تا ۱۸ برابر هزینه اجاره سالانه ملک باشد.

بر اساس ماده ۵۴ قانون اصلاح مالیات های مستقیم، درآمد اجاره بر مبنای قرارداد عامل تشخیص مالیات قرار می گیرد. متاسفانه برخی از افراد برای فرار از مالیات، قرارداد نمی نویسند و یا اگر قراردادی وجود داشته باشد از ارائه آن خودداری می کنند و یا میزان بسیار کمتری از اجاره واقعی را در آن قید می کنند. در این حالت، میزان اجاره بها بر اساس املاک مشابه تعیین می شود.

مالیات بر درآمد اجاره ملک

محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۳

در مرحله نخست اجاره بهای سالیانه را محاسبه می کنند. به این ترتیب که مبلغ اجاره بها در ۱۲ ضرب می شود و اگر مستاجر مبلغی را به عنوان پول پیش به مالک پرداخته باشد، ۱۸% از آن با اجاره بها جمع بسته می شود.

در مرحله بعد عدد بدست آمده را در ۷۵% ضرب می کنیم. همان طور که قبلا اشاره شد مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۳ همانند سال گذشته محاسبه می شود. عدد بدست آمده مشمول مالیات خواهد بود.

در گام بعد نوبت به پرداخت مالیات می رسد. بر مبنای قانون، پرداخت مالیات بر درآمد اجاره سال ۱۴۰۳ صرفا از طریق ثبت اظهارنامه مالیاتی امکان پذیر می باشد.

معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره

  • تمام خانه های سازمانی که تحت مالکیت اشخاص حقوقی هستند.
  • املاکی که افراد تحت تکفل مالک در آن سکونت دارند. این افراد شامل پدر، مادر، فرزند، همسر یا اجداد می شود.
  • تمام املاکی که به طور رایگان در اختیار و تصرف موسسات دولتی، وزارتخانه ها، دهیاری ها، شهرداری ها و دستگاه هایی که بودجه آن ها توسط دولت تامین می شود.
  • اگر مالک، ملک را فروخته اما این شرط را گذاشته که مدتی در همان ملک سکونت داشته باشد. ( حداکثر تا ۶ ماه )
  • مجتمع هایی که بیشتر از ۳ واحد استیجاری دارند که الگوی مصرف مسکن را رعایت کرده اند و بر بنا بر اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده اند.
  • املاک که در شهر تهران حداکثر ۱۵۰ متر مربع و در سایر شهرستان ها حداکثر تا ۲۰۰ متر مربع مساحت دارند.

مالیات بر اجاره ملک

مهلت پرداخت مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال  ۱۴۰۳

طبق توضیحاتی که در این مطلب دادیم تمام مالکینی که مشمول پرداخت مالیات بر درآمد اجاره هستند موظف می باشند تا ۳۱ تیرماه از طریق درگاه خدمات ملی my.tax.gov.ir اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و ارسال کنند. توجه داشته باشید که در سال های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا این مهلت تا ۳۱ شهریور ماه تمدید شد و انتظار می رود که این روند در سال ۱۴۰۳ نیز وجود داشته باشد و مهلت پرداخت تا ۳۱ شهریور ماه باشد. پیشنهاد می کنیم در محدوده زمانی فوق یک جستجوی ساده در اینترنت کنید و از مهلت دقیق آن مطلع شوید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *