فهرست مطالب

استاندارد های حسابداری

استاندارد های حسابداری ، اصول اساسی حسابداری را تعیین می کنند و شامل روش ها و اصول خاصی هستند که تمام حسابداران باید به آن واقف باشند. در واقع هنگامی که شرکت ها استاندارد های حسابداری را ملاک قرار می دهند از بروز هرگونه خطا جلوگیری خواهد شد و این موضوع کمک می کند تا نظارت دقیق و کاملی بر روی امور مالی شرکت یا سازمان انجام شود. در این مطلب شما را با این استانداردها آشنا خواهیم کرد.

منظور از استاندارد های حسابداری چیست؟

استاندارد های حسابداری بیانگر نقشه راه اند و به حسابدار کمک می کنند تا حسابرسی و امور مالی شرکت را بدون خطا انجام دهد. از مهم ترین مزایای استفاده از استاندارد های حسابداری انجام دقیق امور مالی است. هر کدام از حسابداران باید تمام گزارش ها از جمله گزارشات مالی میان دوره ای، پایان دوره ای و … را بر اساس این استانداردها انجام دهند. در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت که گزارشات ارائه شده از جانب او مورد پذیرش قرار گیرند. به عبارتی دیگر تنظیم گزارشات بر اساس استانداردهای مذکور، امری ضروری است.

استاندارد حسابداری

از نظر شما لزوم استفاده از استانداردها با وجود نرم افزارهای حسابداری چیست ؟ جالب است بدانید که برخی از افراد تصور می کنند با روی کار آمدن نرم افزارهای حسابداری، انجام امور حسابداری آسان شده و دیگر نیازی نیست که حسابداران به استانداردها مسلط باشند. در حالی که این تصور نمی تواند صحیح باشد. نرم افزارهای حسابداری صرفا به منظور اتوماتیک کردن روند مالی و افزایش سرعت و دقت در ثبت اسناد طراحی شده و علاوه بر آن مغایرت گیری را آسان کرده اند. اما نمی توان منکر شد حسابدارانی که با این نرم افزارها کار می کنند باید به علم حسابداری کاملا اشراف داشته باشند. در غیر این صورت ممکن است نمی توانند از تمام قابلیت های این نرم افزارها استفاده کنند.

تاریخچه استاندارد حسابداری

اگر بخواهیم اشاره ای به تاریخچه استاندارد های حسابداری در ایران داشته باشیم باید به سال ۱۳۷۱ برگردیم. در آن سال سازمان حسابرسی، کمیته ای را به نام تدوین استاندارد حسابداری تاسیس کرد که مهم ترین وظیفه آن تعیین استاندارد در حسابداری بود. در واقع کسانی که مدیریت این کمیته را بر عهده داشتند استانداردهای مذکور را بر اساس شرایط کشور و استانداردهای معتبر جهانی تدوین و ارائه می کردند.

زمانی که این کمیته کار خود را آغاز کرد ۲۲ استاندارد برای حسابداران ایجاد شد که بر اساس آن باید امور مالی شرکت ها را مورد بررسی قرار می دادند. این روزها اگر شرکتی نتواند به طور مستقیم از حضور یک حسابدار خبره در مجموعه خود بهره مند شود باید آن را به شرکت خدمات مالی و حسابداری برون سپاری کند.

انجام تمامی خدمات حسابداری توسط تیم خبره

استفاده از استاندارد های حسابداری مزایای زیادی به دنبال دارد. به طور مثال باعث می شود که تمام گزارش های ارائه شده از جانب حسابداران، از یک معیار مشخص برخوردار باشند و تفاوتی میان آن ها وجود نداشته باشد. قطعا اگر این معیارها وجود نداشت، مشکلات مالی فراوانی گریبانگیر شرکت ها می شد که حل کردن آن ها گاهی نشدنی بود.

اهداف استاندارد های حسابداری

  •   یکپارچه سازی امور مالی و نظم دادن به آن ها
  •   ارائه اطلاعات صحیح و بدون اشکال به مدیریت
  •   ارائه راهکارهایی برای ارزش گذاری و میزان درآمد شرکت
  •   گرفتن تصمیمات درست و اصولی بر اساس گزارش های حسابداری
  •   افزایش اعتماد و اطمینان به یک کسب و کار از طریق صورت های مالی
  •   بالا بردن اعتماد سرمایه گذاران و سهامداران در بازار رقابتی
انواع استاندارد حسابداری

معرفی استاندارد های حسابداری

  •   استانداردهای عمومی: در این استاندارد، حسابرسی قادر است خود را به عنوان یک حسابدار مستقل معرفی کند و مدارک مورد نظر را از انجمن های معتبر تهیه کند. این حسابدار از همه لحاظ مستقل است و این موضوع را حتی در ظاهر نیز اثبات کند.
  •   استانداردهای میدانی: هنگامی که یک حسابرس، بر اساس مهم ترین استاندارد های حسابداری فعالیت می کند باید بتواند یک برنامه ریزی خوب و ایده آل برای همکاران خود در نظر بگیرد. این برنامه ریزی به منظور نظارت بر امور است تا اطمینان حاصل شود که همه همکاران به وظایف محول شده به خوبی عمل می کنند. توجه داشته باشید که حسابدار باید از سیستم کنترل داخلی به منظور جلوگیری از سوءاستفاده های مالی در شرکت بهره بگیرد.
  •   استانداردهای گزارشگری: از دیگر استاندارد های حسابداری ، استاندارد گزارشگری است. بعد از آنکه حسابدار مدارک و مستندات کافی را جمع آوری کرد باید توانایی ارائه گزارشات نهایی را داشته باشد. این استاندارد کمک زیادی در راستای بررسی امور مالی به شرکت ها خواهد کرد. 

لیست کامل ۴۲ استاندارد حسابداری

استانداردهای پرکاربرد در حسابداری

استاندارد شماره ۱

این استاندارد بیانگر نحوه ارائه صورت های مالی می باشد که در آن الزامات کلی، رهنمودها، حداقل الزامات، قابل مقایسه بودن صورت های مالی با دوره های قبل و سایر واحدهای تجاری تعیین شده است.

استاندارد شماره ۲ 

بر اساس این استاندارد، صورت جریان نقدی شرکت مورد بررسی قرار می گیرد و بر اساس آن می توان میزان توانایی شرکت را برای رفع نیازها، ایجاد نقدینگی، معادل های نقدینگی و … سنجید. اطلاعاتی که از طریق این استانداردها منتشر می شود برای استفاده کنندگان صورت های مالی مفید است.

استاندارد شماره ۳

این استاندارد مربوط به درآمد عملیاتی است. منظور از درآمد عملیاتی، پولی است که از فعالیت های اصلی شرکت بدست می آید و معطوف به شناسایی زمان وقوع آن است. هنگامی که درآمد شناسایی می شود که شواهد کافی برای وقوع آن وجود داشته باشد و بتوان آن را به نحو اتکاپذیر، اندازه گیری کرد.

استاندارد شماره ۴

هدف از استاندارد های حسابداری شماره ۴ ، استفاده از مبانی صحیح برای اندازه گیری بدهی ها، ذخایر، دارایی ها و افشای کافی در یادداشت های توضیحی می باشد. این موارد برای استفاده کنندگان صورت های مالی مفیدند.

استاندارد شماره ۸

در این استاندارد به نحوه انعکاس موجودی مواد و کالا و ارزشیابی آن در صورت های مالی اشاره دارد. اما شامل مواردی از جمله کار در جریان پیمان های بلندمدت، ابزارهای مالی پیچیده، موجودی محصولات معدنی و جنگلی، تولیدات کشاورزی در زمان برداشت و دارایی های زیستی غیرمولد نخواهد شد.

استاندارد شماره ۹

در این استاندارد نحوه حسابداری درآمدها و هزینه های مربوط به پیمان های بلندمدت در صورت های مالی پیمانکاری تعیین می شود. ماهیت پیمان های بلندمدت به نحوی است که معمولا تفاوت زیادی میان تاریخ شروع و تاریخ تکمیل آن وجود دارد. به همین دلیل تخصیص درآمد و هزینه در این دوره اهمیت زیادی دارد.

استاندارد شماره ۱۱

در این استاندارد به نحوه حسابداری دارایی های ثابت مشهود مانند زمین، ملک، ساختمان، تجهیزات و … اشاره می شود تا ذینفعان و استفاده کنندگان صورت های مالی بتوانند اطلاعات مربوط به آن ها را دریافت کنند و تغییرات آن را نیز مدنظر داشته باشند. مهم ترین موضوعاتی که در حسابداری دارایی های ثابت مشهود وجود دارد شناخت دارایی، مشخص کردن مبلغ دفتری، محاسبه هزینه استهلاک و زیان کاهش ارزش دارایی می باشد.

استاندارد شماره ۱۳

بر مبنای این استاندارد مخارجی که برای تامین مالی پرداخت می شوند سریعا به عنوان هزینه شناسایی می شوند. اما استثنائا مخارجی وجود دارند که به حساب دارایی منظور می شوند.

استاندارد شماره ۱۵

اگر بخواهیم این استاندارد را به زبان ساده شرح دهیم باید بگوییم که مربوط به شیوه حسابداری سرمایه گذاری ها و الزامات افشای اطلاعات مربوطه می باشد. قطعا حسابداری سرمایه گذاری در تمام واحدهای تجاری باید بر اساس استاندارد های حسابداری انجام شود.

استاندارد شماره ۱۶

هدف از استاندارد شماره ۱۶ این است که عملیات خارجی و تسعیر معاملات ارزی به شیوه ای انجام شود که نتیجه آن با آثار تغییرات نرخ ارز بر جریان وجوه نقد واحد تجاری هماهنگ باشد.

استاندارد شماره ۲۲

این استاندارد تعیین کننده حداقل محتوای گزارش مالی میان دوره ای است. همچنین تعیین اصول شناخت و اندازه گیری قابل اعمال در تهیه صورت های مالی فشرده یا کامل میان دوره ای می باشد.

استاندارد شماره ۳۰

 هدف از این استاندارد تعیین و ارائه سود هر سهم بر اساس ضوابط و به منظور بهبود قابلیت مقایسه عملکرد واحدهای تجاری گوناگون در یک دوره گزارشگری می باشد. همچنین مقایسه عملکرد یک واحد تجاری در دوره های مختلف گزارشگری از دیگر اهداف آن است.

استاندارد شماره ۳۴

این استاندارد مربوط به اصلاح اشتباهات، تغییر در برآوردهای حسابداری،تغییر در رویه های حسابداری می باشد. مهم ترین هدف از این استاندارد، افزایش قابلیت اتکای صورت های مالی و بهبود آن ها می باشد تا بتوانیم صورت های مالی را در طول زمان با صورت های مالی سایر واحدهای تجاری مقایسه کنیم.

استاندارد شماره ۳۵

این استاندارد مربوط به مالیات است. تمام واحدهای اقتصادی ملزم هستند که رویدادهای مالی را به نحوی منظور کنند که سود، زیان، درآمد و … به درستی شناسایی شود و مالیات های مختلف بر اساس آن تعیین شود.

استاندارد شماره ۳۷

هدف از استاندارد حسابداری شماره ۳۷ این است که تمام واحدهای تجاری افشای اطلاعات را به درستی انجام دهند تا استفاده کنندگان بتوانند مواردی همچون ریسک های ناشی از ابزارهای مالی که واحد تجاری در معرض آن ها قرار دارد را ارزیابی کنند.

در این مطلب شما را با استاندارد های حسابداری آشنا کردیم. قطعا در طول زمان استانداردهای این حوزه افزایش پیدا می کنند تا شاهد شفافیت هر چه بیشتر صورت های مالی باشیم. 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *